Taxi- en Uberprotest legt verkeer op kleine Ring lam

TDN
© BRUZZ
04/03/2021
Updated: 04/03/2021 14.12u

Taxichauffeurs die passagiers vervoeren met een LVC-vergunning, zoals bijvoorbeeld die van Uber, protesteerden donderdag op de Pachecolaan tegen het Brussels verbod om taxiritjes te bestellen per smartphone. "Wij willen een echt statuut voor onze chauffeurs", zegt vakbondsman Fernando Redondo (ABCL). De actie veroorzaakte verkeerschaos op de klein Ring.

Vorige maand stuurde Brussel Mobiliteit een brief aan zelfstandige taxichauffeurs waarin ze eraan herinnerd werden dat ze eigenlijk geen smartphones mogen gebruiken om klanten op te halen. En belangrijker nog: voor elke taxirit moet een schriftelijk contract opgesteld worden van minstens drie uur. Uberchauffeurs, die geen dure taxilicentie hebben, maar officieel een limousineservice zijn, kunnen daardoor niet werken.

Hoe het zo'n soep is geworden, las u eerder deze week al bij BRUZZ. Minister-president Rudi Vervoort (PS) verslikte zich begin deze week in het dossier, onder meer na bedenkingen van eigen regeringsleden. Vervoort zette het heikele thema op de agenda van de ministerraad donderdag, wat voor de zelfstandige Uberchauffeurs dan weer het signaal was om zich te laten horen. Vanaf 9 uur staan ze toeterend op de Pachecolaan.

Een 200-tal protesterende chauffeurs daagde uiteindelijk op. In stoet reden ze van de Pachecolaan via Kruidtuin en Madou naar de Regentlaan iets verder dan Kunst-Wet, daar is het kabinet van Brussels minister-president Rudi Vervoort. De chauffeurs hebben daar deze middag een onderhoud met Vervoort.

De colonne van wagens zorgde in beide rijrichtingen van de kleine Brusselse ring voor hinder. Door hun aanwezigheid werden afslagen geblokkeerd en ontstonden er files. Er is vertraagd verkeer van de Kunst-Wettunnel tot en met de Kruidtuintunnel richting Basiliek en er is vertraagd verkeer van de Madoutunnel tot en met de Troontunnel richting Zuid.

De hoofdstad inrijden is momenteel geen sinecure, want de Tervuren-, Jubelpark- en Wettunnel richting centrum zijn afgesloten omwille van de betoging. De kern van de hinder bevindt zich ter hoogte van de Tervurenlaan, Belliardstraat en Kunst-Wet. "Wachttijden schommelen tussen 10 en 30 minuten", aldus Inge Paemen van Brussel Mobiliteit.

Nieuw taxiplan

Concreet vragen de chauffeurs om een nieuw, duidelijk taxiplan. Het kabinet van vorig mobiliteitsminister Pascal Smet (one.brussels) beet daar in de vorige legislatuur zijn tanden op stuk. Sinds Vervoort het dossier naar zich toetrok, is het heel stil rond het taxiplan. "Brussel telt meer dan 2.000 LVC-chauffeurs. Zij hebben nood aan een echt statuut om een bloedbad te vermijden", zegt Redondo van de vakbond ABCL. "Wij hopen deze middag vooruitgang te boeken in die richting."

Dat het smartphoneverbod gebaseerd is op een ordonnantie uit 1995, begrijpt de taxisector niet. "We vragen al jaren een globale hervorming van het taxiplan en de wetgeving uit 1995. De mobiliteit wordt geregeld door een wet die binnenkort 30 jaar oud is, dat is volledig achterhaald", vertelt Erdem Cetim, vicepresident van de Belgische verenging van limousinechauffeurs.

Wil meneer Vervoort dat we faxmachines in onze wagens installeren?

Erdem Cetim

Samen met enkele honderden Uber-chauffeurs benadrukken ze dat zij als kleine zelfstandige het slachtoffer zijn van de nieuwe regel die minister-president Vervoort heeft ingevoerd. Ze vrezen een economische en sociale catastrofe indien een hervorming uitblijft. Een waar ze al sinds het regeerakkoord van 2014 op wachten.

"We waren overtuigd dat we zoals beloofd een voorstel zouden ontvangen van de huidige Brusselse regering, maar we waren heel verrast toen ze het gebruik van onze smartphone verbood. Het is 2021 en je kan vandaag bijna alles met je gsm. Je koopt er vliegtuigtickets of zelfs een auto mee. Het is een werkinstrument en plots mogen we dat niet meer gebruiken. Misschien wil meneer Vervoort dat we faxmachines in onze wagens installeren", vraagt Cetim zich af.

Tegenbetoging

Het consultancybedrijf Deloitte bracht eind 2020 een studie uit over de Brusselse taxisector. De harde conclusie was dat die in een erbarmelijke toestand verkeert. De opbrengst van de ritten zou voor de taxichauffeurs niet volstaan om de kosten te dekken en dus stelt het rapport dat het huidig economisch model niet langer leefbaar is. Ten opzichte van de klassieke taxidiensten kwam Uber met haar technologisch lichtere bestuurssysteem en intelligente prijsstelling beter uit die studie. Deloitte raadt aan om de regels voor zowel verhuur met chauffeur, als voor taxidiensten te uniformiseren.

Naast de Uber-chauffeurs was er donderdagochtend ook een tegenbetoging van de gewone taxichauffeurs. Zij verzamelden met hun wagens voor het Brussels Parlement in de Lombardstraat. "We zijn hier samen met de collega's om de minister-president te steunen in zijn beslissing om eindelijk de wet te doen respecteren", vertelt Sam Bouchal, woordvoerder van de Brusselse Taxifederatie.

Om 15 uur was de betoging afgelopen en gingen alle tunnels van de Kleine Ring weer open. "De verkeershinder is inmiddels weer beperkt en niet ongewoon hoog", zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , Uber , LVC-vergunning , Heetch , taxichauffeurs , protest Pachecolaan taxichauffeurs

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni